lørdag den 8. september 2012

LØRDAGSMORGENMAD





































Hele ugen har jeg ikke haft tid til at koncentrere mig om morgenmad, grundet skolebyrde, men endelig blev det lørdag og jeg fik lov til at lege i køkkenet. I dag lavede jeg øllebrød og kaffe latte.
Øllebrød er et dejligt minde fra min barndom og jeg elsker den duft rugbrødet tager, når det bliver varmet og blødet op. Der er noget fint (og økonomisk) ved at genbruge mad, som man ikke længere kan spise i dens normale form. Mit rugbrød var blevet alt før tørt, men det er øllebrød heldigvis ligeglad med.
Jeg smuttede ned i kiosken efter en god øl, kogte rugbrød op med vand og tilsatte tilsidst øllen og noget brun farin. Normalt serveres øllebrød med flødeskum, men da jeg ikke lå inde med fløde, blev det en plain version.
Et kæmpe plus var, at kaffe lattens bløde cremede smag, fungerede perfekt med øllebrødens søde og lidt skarpere smag. Kaffe latten var altså flødeskummen på min øllebrød og så fik jeg automatisk det uundværlige kaffekick og det sunde rugbrød i et lækkert morgenmåltid - fantastisk!

Generelt er jeg af den opfattelse, at enhver husholdning bør ligge inde med en mælkeskummer. Min bliver brugt flittigt, især når jeg har brug for at forkæle mig selv. Husk dog altid at blive let- eller sødmælk i kaffen, da mini- og skummetmælk ikke har samme cremethed. Man kan selvfølgelig også købe den dertil egnede lattemælk, der kan købes i de fleste supermarkeder.

En sidste lille ting - læg mærke til kaffe lattens kamelfarve overfor øllebrødens mere skarpe brune farve. Jeg synes det er ret fint, at måltidet bestod af nuancer af hinanden.

Kom igang - hvis I, ligesom jeg, fik serveret øllebrød, da I var små, vil denne ret frembringe søde barneminder. Derudover er den økonomisk, smager fantastisk og let at lave. Ingen minusser.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar